سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازگرداندن خشم با بردباری، نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :413
بازدید دیروز :280
کل بازدید :2095268
تعداد کل یاداشته ها : 1987
103/8/26
3:9 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
خلیل منصوری[174]
http://www.samamos.com/?page_id=2

خبر مایه
پیوند دوستان
 
فصل انتظار اهالی بصیرت هزار دستان سرباز ولایت رایحه ی انتظار اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی .:: مرکز بهترین ها ::. نگارستان خیال جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی نگاهی نو به مشاوره پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ... حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد آقاشیر کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب صراط مستقیم هم رنگــــ ِ خـــیـــآل جبهه مقاومت وبیداری اسلامی کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد ! تکنولوژی کامپیوتر وبلاگ منتظران سارا احمدی بوی سیب BOUYE SIB رمز موفقیت محقق دانشگاه سرزمین رویا وبلاگ تخصصی فیزیک پاک دیده آدمک ها ✘ Heart Blaugrana به نام وجود باوجودی ... سرباز حریم ولایت دهکده کوچک ما از قرآن بپرس کنیز مادر هرچه می خواهد دل تنگت بگو •.ღ♥ فرشتــ ـــ ـه تنهــ ــ ــایی ♥ღ.• پیامبر اعظم(ص) عطاری عطار آبدارچی ستاد پاسخگویی به مسایل دینی وبلاگ شخصی امین نورا چوبک نقد مَلَس پوست کلف دل نوشت 14 معصوم وقایع ESPERANCE55 قدرت شیطان دنیای امروز ما تا ریشه هست، جوانه باید زد... آواز یزدان خلوت تنهایی کتاب شناسی تخصصی اس ام اس عاشقانه طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی در گوشی با خدا **** نـو ر و ز***** اس ام اس سرکاری و خنده دار و طنز دنیا به روایت یوسف جاده خدا خام بدم ایلیا حرفای خودمونی من بازی بزرگان کویر مسجد و کلیسا - mosque&church دنیای ماشین ها بچه دانشجو ! پژواک سکوت گنجهای معنوی دنیای موبایل منطقه‏ ممنوعه طلبه علوم دینی مسافر رویایی انواع بازی و برنامه ی موبایل دانشجو خبر ورزشی جدید گیاهان دارویی بانوی بهشتی دو عالم سلام

هر کسی رازی دارد ولی هیچ رازی به بزرگی و سنگینی سیرت ها نیست که معدن و کان شخصیت و رفتارهای ماست. هر کسی صورت و سیرتی دارد. اگر صورت و سیرت هر دو زیبا بود خیلی خوب است و بهترین حالت همین حالت است. بدترین حالت از حالت های چهارگانه آن است که صورت و سیرت ما زشت باشد. حال اگر انسان میان دو حالت دیگر بماند و حق انتخاب را به خودتان بدهند، شما کدام را انتخاب می کنید: 1. صورت زیبا و سیرت زشت؛ 2. صورت زشت و سیرت زیبا.

در دنیا انسان می تواند صورت زیبا داشته باشد و سیرت زشت، و حتی خیلی ها دوست ندارند، صورت زیبا داشته باشند و سیرتی زشت؛ زیرا کسی که سیرت زشت او را نمی بیند و آن چه به چشم می آید همان صورت است که زیبا است.

اما اگر دنیا طوری دیگر بود و این که سیرت آدم را می توانستی ببینی آن وقت دوست داشتی سیرت زشت داشته باشی یا صورت زشت؟

در آخرت این گونه است صورت و سیرت چهار حالت نخواهد داشت؛ بلکه دو حالت بیش تر نیست؛ هر آن چه در سیرت است همان نقش صورت می شود؛ پس این گونه نیست که انسان دو چهره و منافق باشد ، بلکه صورت و سیرت مطابق هم است و به سخن درست آن چه سیرت اوست همان صورتش را می سازد؛ زیرا شاکله و شخصیت او ست که صورت ظاهری اخروی او را درست می کند.

این که در آیات و روایات آمده انسان ها در قیامت دو دسته می شوند: 1. مسلمان ؛ 2. کافر، یعنی بهشتی و دوزخی، بیانگر همین نکته است.

پس صورت و سیرت انسان ها در آخرت دو حالت بیش تر نخواهد داشت: 1. صورت و سیرتی زشت ؛ 2. صورت و سیرتی زیبا.

به این معنا که هر چیزی که انسان در دنیا با علم و تزکیه شخصیت و شاکله اش را ساخته همان در قیامت بروز و ظهور می کند. پس اگر خودش را متاله و خدایی کرد در بهترین صورت و سیرت می اید(بقره، آیه 138 ) و اگر خودش را سنگ خارا و چوب خشک و چارپا ساخت (اعراف، آیه 179؛ فرقان، آیه 44) همان طوری در صحنه قیامت می آید.

خداوند در آیه 9 سوره طارق می فرماید: یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ  ؛ در روزى که نهانها- نیتها و رازها- آشکار شود.

در مجمع البیان آمده است: واژه «سرائر» جمع «سریره» به معنى اوصاف و نیت‏ها و حالات درونى و نهانى و باطنى انسان، و واجباتى است که خدا انجام آنها را بر او واجب ساخته، و نیز رازهایى است میان خدا و خلق. خدا در روز رستاخیز این کارها را مى‏آزماید تا نیک آنها از نادرست آنها، و انجام‏رسان درست‏کار از فریب‏کار و تباه‏کننده مقررات و وظائف شناخته شود، و باطن‏ها و چهره‏ها براى مردم رو گردند.

از پیامبر گرامى آورده‏اند که فرمود: ضمن‏اللَّه خلقه اربع خصال: الصلوة و الزکوة و صوم رمضان و الغسل من الجنابة و هى السرائر التى قال اللَّه: یوم تبلى السرائر؛ خدا پاداش چند فضیلت رابراى انجام‏رسان آن ضمانت کرده است، که عبارتند از: نماز، پرداخت حقوق مالى، روزه ماه رمضان، و انجام غسل جنابت، و این‏ها سرائرى هستند که مى‏فرماید: روزى که درون‏ها آشکار مى‏گردد.

از «معاذ» آورده‏اند که از پیامبر گرامى از تفسیر «سرائر» که بندگان خدا در روز رستاخیز به وسیله آنها مورد آزمون قرار مى‏گیرند، پرسیدم. آن حضرت فرمود: سرائرکم هى اعمالکم من الصلوة و الصیام و الزکوة... و کلّ مفروض، لان الاعمال کلّها سرائر خفیة، فان شاء الرجّل قال: صلیت ولم یصل و ان شاء قال: توضأت ولم یتوضاء، فذلک قوله: یوم تبلى السرائر؛ سرائر شما همان اعمال مردم است؛ اعمالى بسان نماز، روزه، زکات، وضو، غسل جنابت و هر کار واجب دیگرى که خدا مقرر فرموده است؛ چرا که همه اعمال انسان مى‏تواند نهان باشد. آرى، اگر انسان بخواهد در حالى که نماز نخوانده و وضو نگرفته است، مى‏تواند بگوید نماز خوانده، و یا وضو ساخته‏ام! و این تفسیر کلام خداست که مى‏فرماید: یَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ.

به باور پاره‏اى منظور این است که: خداى فرزانه در روز رستاخیز عملکرد هر انسانى را براى همگان آشکار مى‏سازد تا آنان بدانند که او به خاطر چه عملى در خور پاداش یا کیفر گردیده است تا بر شادمانى و اندوه نیکان و ستمکاران افزوده شود. و واژه «سرائر» به معنى چیزى است که هر انسانى از کارهاى شایسته و یا ناشایسته و یا ایمان و کفر در دل نهان مى‏دارد.

از پاره‏اى دیگر چون «ابن عمر» آورده‏اند که: خدا در روز رستاخیز هر راز و نهانى را آشکار مى‏سازد و در نتیجه اثر آن در برخى چهره‏ها به صورت زیبایى و شادمانى نمایان مى‏گردد، و در برخى چهره‏ها به صورت رنج و اندوه.


94/6/18::: 12:35 ع
نظر()